Reklama
  • Wtorek, 22 listopada 2016 (10:05)

    Pieczemy chleb Chałka z budyniem

To już powszechna moda – podobno kto raz spróbuje pobawić się w piekarza, wciągnie się w to na zawsze! I bardzo dobrze, bo domowe wypieki bez spluchniaczy i polepszaczy są najzdrowsze.

Chrupiące bagietki

Reklama

• 600 g mąki pszennej • 440 ml letniej wody • 2 łyżki cukru • 2 łyżeczki soli • 3 łyżeczki suszonych drożdży • ok. 2 łyżki oliwy z oliwek; do posmarowania • 2 żółtka • 2 łyżki wody.

Mąkę wymieszaj z wodą, cukrem, solą i drożdżami. Wyrabiaj ok. 10 minut. Ciasto oprósz mąką, żeby się nie kleiło i włóż je do natłuszczonej miski (na wierzchu rozsmaruj kilka kropel oliwy). Zostaw do wyrośnięcia.

Po 30 minutach przenieść je na stolnicę, podziel na cztery części i każdą rozwałkuj na prostokąt o wymiarach 20 cm x 30 cm. Zwiń je w ścisłe rulony, zaczynając od dłuższego boku. Na wierzchu zrób nacięcia, nakryj bagietki ściereczką i zostaw do wyrośnięcia na 40 minut. Posmaruj je żółtkiem rozrobionym z wodą, wstaw do piekarnika nagrzanego do 190 stopni C. Piecz 20 minut.

Prosty chleb razowy

• 350 g mąki pszennej lub mąki pełnoziarnistej • 150 g mąki żytniej razowej • 1 łyżeczka soli • 1 łyżeczka cukru • 10 łyżek ziaren słonecznika • 7 g suszonych drożdży • 1/2 l ciepłej wody.

Przesiej dwa typy mąki, dodaj sól i cukier. Wsyp słonecznik i suszone drożdże. Całość mieszaj, stopniowo dodając wodę. Ciasto przełóż do natłuszczonej formy. Wierzch posyp mąką. Odstaw na 20 minut do wyrośnięcia.

Piecz w piekarniku nagrzanym do 220 stopni C ok. godziny. Wyłóż bochenek na kratkę i odstaw do ostudzenia.

Wytrawne precle

• 500 g mąki • 300 ml ciepłej wody • 24 g świeżych drożdży • 2 łyżeczki soli • 2 łyżeczki cukru • 50 g masła Roztwór do obgotowania precli: • 2 l wody • 20 g sody oczyszczonej.

Przygotuj rozczyn: drożdże rozetrzyj w 1/3 szklanki letniej wody, dodaj cukier, 1 łyżkę mąki i odstaw na kilka minut. Do miski wsyp mąkę, dodaj rozczyn, resztę wody wymieszanej z solą i miękkie masło. Wyrabiaj tak długo aż ciasto przestanie się lepić do rąk. Uformuj je w kulkę i odstaw na 1 godzinę do wyrośnięcia.

Wyłóż je na stolnicę posypaną mąką i ponownie wyrabiaj.

Podziel na 5 równych części. Z każdej uformuj cienki wałek o długości ok. 50 cm. Końce wałka przybliż do siebie, formując półkole w dolnej części. „Zawiąż” i odstaw precle na 30 minut do wyrośnięcia.

Przygotuj 10 procentowy roztwór z sody oczyszczonej. Doprowadź go do wrzenia. Precle zanurzaj na 30 sekund w roztworze. Wyjmij łyżką, delikatnie osusz na ściereczce i włóż do brytfanki wyłożonej papierem do pieczenia.

Posyp kryształkami soli, sezamem lub makiem. Piecz w piekarniku rozgrzanym do 220 stopni C przez 20 minut.

Chleb z nasion bez mąki

• 1 szklanka ziaren słonecznika • 1/2 szklanki ziaren siemienia lnianego • 3/4 szklanki migdałów lub orzechów laskowych (w całości ze skórką) • 1 i 1/2 szklanki płatków owsianych pełnoziarnistych • 10 czubatych łyżek mielonego siemienia lnianego • 1 łyżeczka soli • 1 łyżka syropu klonowego lub miodu • 5 łyżek oleju rzepakowego • 1 i 1/2 szklanki zimnej wody.

Wszystkie składniki wymieszaj łyżką i odstaw na minimum 2 godziny, aż ziarna wchłoną wodę i napęcznieją. Piekarnik nagrzej do 180 stopni C bez termoobiegu. Formę do pieczenia wysmaruj olejem, przełóż ciasto i ugnieć.

Piecz 60 minut, wyjmij z formy i odstaw do całkowitego wystudzenia – inaczej chleb będzie się rozpadał. Chleb możesz przechowywać w zamkniętym pojemniku w lodówce.

Ciasto: • 300 g mąki pszennej pełnoziarnistej • 20 g świeżych drożdży • 60 ml oleju kokosowego • 50 g cukru trzcinowego • 125 ml mleka (+ do posmarowania wierzchu) • 2 szczypty soli. Budyń: • 300 ml mleka • 1 opakowanie niesłodzonego budyniu śmietankowego • 1 łyżka waniliowego cukru Do posypania: • 1 łyżka cukru pudru • 2 łyżki mleka • 2 łyżki płatków migdałowych.

Pokruszone drożdże rozmieszaj z 1 łyżką mąki i 1 łyżką cukru, zalej ciepłym mlekiem i odstaw na ok. 20 minut. Przygotuj budyń zgodnie z instrukcją na opakowaniu.

W dużej misce wymieszaj mąkę z cukrem i solą, dodaj rozpuszczony olej kokosowy, rozczyn drożdży i wyrabiaj ciasto ok. 10 minut. Odstaw je przykryte ściereczką do wyrośnięcia na ok. 1 godzinę. Ciasto podziel na 3 równe części. Każdą rozwałkuj na pasek o długości ok. 50 cm i szerokości ok. 10 cm. Na każdy nałóż porcję budyniu i rozprowadź go, zostawiając duże marginesy po bokach.

Zwiń ciasto wzdłuż dłuższego brzegu i zlep krótsze brzegi. Mając 3 takie paski, zlep ich końce i zapleć z nich warkocz (można ułożyć go w wianek). Jego koniec i początek podwiń pod spód i przełóż na blachę wyłożoną pergaminem. Przykryj i odstaw jeszcze na 1 godzinę.

Posmaruj wierzch ciasta mlekiem i posyp płatkami migdałów. Piecz w temp. 180 stopni C przez ok. 30 minut. Odstaw na minimum 3 godziny do wystygnięcia i ściągnięcia się budyniu. Posyp cukrem pudrem.

Show

Zobacz również

  • Składniki: 3 jajka, 10 dag cukru trzcinowego, 1 duży batat, 100 ml kefiru, 18 dag mąki, 4 łyżeczki sody, po pół łyżeczki mielonego kardamonu i cynamonu, olej, cukier wanil., lukier, kandyzowany imbir więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.